Total Pageviews

Thursday, July 7, 2011

8 cara membuat keputusan......

cara membuat keputusan yang betul

Membuat keputusan adalah merupakan satu proses yang agak menakutkan dan ia juga memakan masa Ini kerana setiap keputusan yang anda lakukan akan mempengaruhi perjalananhidup anda. Tips yang akan disampaikan mungkin dapat membantu anda tentang bagaimanacara membuat keputusan.
  1. Terlebih dahulu anda perlu mengetahui lingkaran keputusan yang akan anda lakukan. Sebagai contoh apakah pilihan yang anda miliki? Adakah pilihan yang anda miliki lebih daripada dua? dan sebagainya. Cara ini penting untuk anda mendapat gambaran kasar mengenai situasi tersebut.
  2. Apabila anda sudah mengenalpasti pilihan-pilihan yang ada, dapatkan maklumat yang lebih terperinci mengenai satu-satu pilihan sebanyak yang boleh. Maklumat akan diperolehi dengan cara bercakap dengan orang yang bersesuaian, mendapatkan nasihat daripada rakan-rakan dan keluarga, melakukan penyelidikan melalui membaca buku, majalah atau rencana akhbar.
  3. Setelah mengumpulkan segala maklumat yang telah anda miliki, catatkan kebaikan atau keburukan mengenai satu-satu pilihan tersebut. Ini adalah untuk membantu anda membuat perbandingan dengan lebih jelas.
  4. Jangan membiarkan diri anda dipengaruhi dengan faktor luaran ketika melakukan sesuatu keputusan itu. Anda sepatutnya lebih mengetahui apakah yang lebih terbaik untuk diri anda sendiri.
  5. Berfikir secara jujur mengenai kebimbangan atau motif sesuatu keputusan itu. Setiap keputusan pasti mempunyai dilemanya yang tersendiri, jangan sesekali membuat keputusan dengan cuba untuk menipu diri sendiri.
  6. Cuba untuk mencari alternatif lain. Mungkin pilihan-pilihan yang anda miliki sekarang tidak dapat membantu untuk lakukan sesuatu keputusan dengan lebih baik. Jangan sesekali hanya bergantung terhadap pilihan yang anda miliki sahaja. Berusaha untuk mempelbagaikan lagi pilihan yang ada. Lebih banyak pilihan yang anda miliki bermakna lebih baik keputusan yang mampu anda lakukan.
  7. Letakkan satu jangkamasa mengenai pengumpulan maklumat atau pencarian pilihan untuk mambantu anda melakukan satu-satu keputusan. Ini adalah kerana anda sememangnya tidak akan memiliki masa yang cukup. Anda perlu memahami elemenmasa yang akan mempengaruhi keputusan itu. Mungkin keputusan yang ingin anda lakukan sudah tidak lagi relevan untuk pada masa yang akan datang.
  8. Anda perlu menetapkan pendirian bahawa anda tidak akan menyesali tentang keputusan yang anda sendiri telah lakukan. Baik atau buruk sesuatu keputusan itu hanyalah proses menimba pengalaman untuk menjadi yang lebih baik. Yakin dengan keputusan anda.

No comments:

Post a Comment