Total Pageviews

Tuesday, June 14, 2011

Lingkaran Hitam Bawah Mata

Lingkaran hitam bawah mata atau lebih dikenali eye bag sering menganggu penampilan seseorang. Tapi, ada juga sesetengah individu yang tak pedulikan hal ini langsung, hehe. Tapi bagi yang sering mementingkan penampilan diri, masalah lingkaran hitam ni sikit sebanyak merisaukan anda. Betul tak?



Lingkatan hitam ini terjadi apabila anda kekurangan darah atau kurang tidur, maka wajah tampak pucat dan muncul lingkaran gelap di sekeliling mata. Faktor keturunan juga dapat menyebabkan timbulnya lingkaran hitam.

PERAWATAN:
Krim, masker, pelembab

Agar mata selalu sihat, indah dan tidak berkerut sebelum waktunya, tidak ada jalan lain kecuali merawatnya secara teratur dan sejak mula dengan cara pelembaban. Kulit sekeliling mata sebaiknya diberi pelembab yang mengandung bahan-bahan yang dapat mengurangi penguapan air yang berlebihan dari kulit, misalnya yang mengandung asam hialuronat atau kolagen.
Untuk mata bengkak dimana penyebabnya adalah adanya zat-zat racun yang mengendap di dalam jaringan mata, gunakan masker mata yang mengandungi hazelnut, bunga mawar, atau bunga jagung. Selain boleh menghilangkan pembengkakkan, bahan-bahan tersebut memberi kesan menyejukkan. Caranya ialah bersihkan mata terlebih dahulu, kemudian lekapkan masker ini, lakukan pada malam hari menjelang waktu istirehat.

Urutan
Atau amalkan Eye Massager-hanya perlu letakkan di bahagian mata, dan urutan akan dirasainyanya.


Senaman, beberapa ahli kecantikan menganjurkan untuk melakukan senaman khusus otot di sekitar mata yang berguna untuk merangsang aliran di sekitar mata. Caranya, dengan jari tengah lakukan pengurutan dari bahagian tengah kelopak mata ke arah luar, kemudian bergerak ke sudut mata bahagian dalam. Lakukan pengurutan serupa untuk kelopak mata bahagian bawah. Terakhir, urut pangkal hidung dari atas ke bawah. Lakukan sebanyak 5 kali.

Pemakanan 
Amalkan vitamin, selain melakukan perawatan dari luar, perawatan dari dalam pun perlu dilakukan. Vitamin C dos tinggi sangat baik untuk mata kerana akan membantu pembentukan kolagen yang merupakan bahan untuk mengurangi proses pigmentasi di sekeliling mata. Begitu juga dengan Vitamin A yang berguna untuk mempertajam mata.
Oleh kerana itu agar kulit sekitar mata tidak cepat berkerut dan bayangan hitam tak selalu muncul, perlu dilakukkan perawatan khusus baik itu dengan perawatan alami ataupun moden.

Petua tradisonal untuk menghilangakan lingkaran hitam bawah mata
Ikutilah 7 langkah di bawah untuk hilangkan kesan hitam bawah mata anda;
1. Ambil 1/2 atau sebiji kentang.


2. Kupas kulit kentang tadi dan bersihkannya sebelum kisarkan ia sampai halus.
3. Kemudian, letakkan kentang yang telah dikisar tadi di atas sehelai kain lembut dan bersih.
4. Sapukannya pada bahagian bawah mata anda yang bermasalah secara perlahan-lahan.
5. Pastikan juga sapuan tersebut tidak kena pada mata.
6. Biarkan sapuan tadi menyerap pada kulit di bahagian bawah mata kira-kira dalam 15 ke 20 minit.
7. Selepas itu, barulah anda basuh bahagian tersebut dengan air bersih.

Amalkan petua ini setiap hari jika anda berkesempatan. Jika diizinkanNya, lingkaran hitam pada bawah mata anda boleh dihilangkan.





No comments:

Post a Comment